schoonmaken

schoonmaken: 10 praktische tips & nuttige informatie

Fris huis in 5 stappen

Er zijn maar weinig mensen die van opruimen of schoonmaken houden. De meeste mensen besteden hun kostbare tijd liever aan andere dingen. Een opgeruimd huis geeft echter een opgeruimd en goed gevoel. Een schone omgeving brengt rust in het hoofd. Een kleine investering, wat schoonmaken en schoon houden van het huis betreft, levert  voordelen op. Met het volgende stappenplan kun je het huis snel én grondig schoonmaken, zonder dat het veel tijd kost.

Stap 1: Ventileren voor frisse lucht

Zet alle ramen open in de ruimte waar je gaat schoonmaken en laat ze open tot je klaar bent. De ruimte wordt gevuld met frisse lucht. Het is belangrijk om je huis altijd goed te ventileren.

Stap 2: Gooi alle troep weg

Pak een vuilniszak en gooi alles wat op afval lijkt weg. Kijk eens goed rond. Objecten waar je nooit aandacht aan besteedt, kunnen weg. Ze vangen alleen stof op en leveren je daarmee alleen maar extra werk op. Ook zaken die geen emotionele of functionele waarde hebben, kun je wegdoen. Je volgende opruimbeurt gaat sneller als je met minder obstakels te maken hebt.

Stap 3: Geef alles een vaste plaats

Als je alle spullen een vaste plaats geeft, zul je merken dat je spullen sneller vanzelf opbergt. Vaak weet je even niet waar je iets op zal bergen, waardoor spullen zich opstapelen. Een vaste plaats is dus erg efficiënt. Het is een eenvoudige oplossing voor een langer opgeruimd huis.

Stap 4: Stofzuigen

Nu je alles hebt opgeruimd, kun je de stofzuiger pakken. Zuig niet alleen de vloeren, maar neem de bank ook even onder handen. Je kunt de spinnenrag van het plafond met de stofzuiger aanpakken. Vind je dat onhandig? Gebruik hier dan een plumeau voor.

Stap 5: Soppen

Dankzij de stofzuiger heb je nu geen kruimels of andere hinderlijke zaken meer rondslingeren. Je kunt nu een emmer met sop maken. Neem een allesreiniger met een lekker geurtje. Neem alles wat een sop kan verdragen af en begin van boven naar beneden. Begin dus eerst bovenop de kasten en eindig met de vloer (als die gesopt kan worden). Het sop zal nu en dan ververst moeten worden. De vloer gaat sneller met een vloerdweil.

Het huis ruikt nu fris en is schoon en opgeruimd. Als je nu nog even een verse bos bloemen op tafel zet, geniet je extra van het resultaat.

Administratie ordenen

Veel mensen vinden het doen van hun administratie geen leuke klus. Vaak ziet de administratie er dan ook onoverzichtelijk en chaotisch uit. Je kunt met wat kleine ingrepen je administratie zodanig aanpakken, dat je er voor de rest van je leven gemak van hebt. Je moet er in het begin even wat meer tijd voor uittrekken. Als je het daarna wekelijks bijhoudt, ben je iedere week binnen een kwartier klaar.

Kies allereerst een plek in je huis waar je alle administratie bij elkaar kunt houden. Het kan een lade in een kast zijn, of op een plank in een kast. Prettig is het als je een bureau over hebt. Misschien kun je een bureau op een verloren hoek op zolder zetten? Heb je geen bureau? Het maakt niet uit, je kunt je administratie ook gewoon aan de eettafel doen.

Als je een plek gevonden hebt waar je nu altijd je administratie zult bijhouden, kun je beginnen met het opruimen van de chaos.
Maak allereerst drie stapels van alle papieren en enveloppen:

  • Troep! (reclame en dergelijke)
  • Interessant (informatie waar je misschien nog wat mee wilt doen)
  • Belangrijk (post en informatie die prioriteit hebben om uit te zoeken) 
De eerste stapel kan direct op de stapel oud papier. De tweede stapel is later aan de beurt. De stapel met belangrijke post en informatie kun je het eerst doornemen.

Koop een grote ordner met tabbladen. Je mag ook meerdere ordners kopen, zolang je zaken maar logisch bij elkaar houdt. Achter de tabbladen kun je de papieren die belangrijk voor je zijn, netjes op datum opbergen. Natuurlijk kost dat de eerste keer veel tijd. Maar later heb je hier enorm profijt van. Dan kost je administratie je wekelijks slechts een uurtje.

Onderscheid je papieren in ieder geval in:
  • Persoonlijke papieren (kopie rijbewijs, diploma’s, getuigschriften, en dergelijke)
  • Notariële papieren (trouwakte, samenlevingscontract, en dergelijke)\\
  • Verzekeringen
  • Hypotheek en leningen
  • Autopapieren
  • Garantiebewijzen
Waarschijnlijk heb je ook ordners voor bankafschriften. Zet deze er ook bij. Dan heb je alles binnen handbereik.
Nu heb je de administratie op orde. Je kunt nu drie mandjes gebruiken voor: ingekomen post, interessante zaken en te betalen rekeningen. Je hoeft geen mandje te maken voor troep. Dat gooi je vanaf vandaag immers meteen bij het oud papier. Iedere week neem je een vaste tijd om je administratie door te nemen. Als je jezelf hieraan houdt, ben je niet meer dan tien tot vijftien minuten aan je administratie per week kwijt. Bovendien behoud je zo goed het overzicht.

Gevaar voor kinderen

Kinderen onder de vijf jaar zijn erg ondernemend. Ze willen alles onderzoeken en stoppen veel in hun mond. Vieze smaken schrikken deze kleine kinderen niet af. Wist je dat het opeten van een sigaret voor kleine kinderen een dodelijke afloop kan hebben? Daarom is het vooral met kinderen in huis belangrijk de boel opgeruimd te hebben. Schoonmaakmiddelen horen onbereikbaar, achter slot en grendel voor kinderen te worden opgeborgen.

Kinderen hebben maar een zeer kleine hoeveelheid gif nodig om er (dood)ziek van te worden. Helaas zijn de verpakkingen van schoonmaakmiddelen meestal vrolijk gekleurd. Als het product gevaarlijke stoffen bevat, moet de fabrikant dat op de verpakking kenbaar maken met een gevaarsymbool. Ingrediënten die blijvend inwendig letsel kunnen veroorzaakten moeten worden verpakt in verpakkingen met een kindveilige sluiting. Dat is een sluiting warbij tenminste twee handelingen tegelijk moeten worden gedaan, om hem open te krijgen. Maar bedenk dat een kind altijd nog ‘per ongeluk’ een fles open kan krijgen. Berg gevaarlijke stoffen bij voorkeur ver weg en onbereikbaar voor kinderen op.

Laat geen medicijnen rondslingeren. Als je kinderen hebt, is het verstandig om een medicijnkast aan te schaffen waar je alle medicijnen bij elkaar bewaart. Als je dan eens een pleister of een brandzalf nodig hebt, kun je deze hier dan ook direct vinden. Hang de medicijnkast hoog in de slaapkamer. Zorg dat je kinderen niet bij de medicijnkast kunnen. Ook niet als ze er een stoel bij pakken. Kinderen blijven nu eenmaal erg nieuwsgierig en zullen er veel voor doen om toch dat kastje open te krijgen.

Schoonmaakmiddelen moeten hoog opgeborgen worden, bijvoorbeeld in de bovenste keukenkast. Zorg voor een kast met kindveilige sluiting. Koop schoonmaakmiddelen die geen chemische of gevaarlijke stoffen bevatten. Bewaar deze producten in hun oorspronkelijke verpakking. Doe dus geen allesreiniger in een spuitbus, omdat dat zo handig is. Mocht het kind er iets van binnen krijgen, heb je geen index meer van de schadelijke stoffen, waardoor het voor artsen moeilijke wordt de juiste behandeling te bepalen. Dat kan voor een kind een levensbedreigende situatie opleveren.

Handige schoonmaakhulpen

Nieuwe technologie maakt huishoudelijke taken steeds makkelijker. Je kunt je bijna niet voorstellen dat begin vorige eeuw mensen de was met de hand moesten doen. De afwasmachine is voor veel huishoudens inmiddels ook een onmisbaar apparaat in het huishouden geworden. En er is meer.

Stofzuiger zonder zak

De stofzuigers zijn nog steeds volop in ontwikkeling. Je hebt geen stofzuigerzakken meer nodig, want ze zijn er zonder zak. Je moet natuurlijk wel nog steeds het reservoir even legen. De nieuwste ontwikkelingen op stofzuigergebied zijn de robotstofzuigers. Deze apparaten maken je huis zelf schoon en werken met sensoren. Er zijn al wat goedkopere exemplaren van verkrijgbaar, maar of deze echt alle hoeken goed doen? Daarvoor zul je waarschijnlijk wat dieper in de buidel moeten tasten en de duurdere soort voor moeten nemen.

Kruimeldief

Het is geen nieuwe uitvinding, deze handzame stofzuiger. De kruimeldief is een hele handige stofzuiger om bij de hand te hebben als je een gezin hebt. Je kunt de koekkruimels snel even op een makkelijke manier opzuigen, zonder dat je de zware stofzuiger uit de kast hoeft te halen.

Stoomapparaat

Het stoomapparaat is een handig alternatief voor soppen en dweilen. Het apparaat vul je met water en met hulpstukken kun je ramen, voegen, vloeren en badkamers schoon stomen. Je hebt geen reinigingsmiddel meer nodig. Let wel op: niet alle materialen zijn geschikt. Je moet het beslist niet op je laminaat uitproberen. Lees daarom altijd goed de gebruiksaanwijzing door. De stoomapparaten hebben verschillende namen, zoals stoomeend, steammaster, steamblaster en dergelijke.

Kant-en-klare schoonmaakdoekjes

Reuze handig zijn de kant-en-klare schoonmaakdoekjes. Je hebt voor alle schoonmaakklusjes verschillende soorten: voor de meubels, voor het toilet, voor de keuken en voor de vloeren. Zet een pakje op het toilet zodat je deze steeds in een handomdraai even schoon kunt maken. De meubeldoekjes schelen je ook een hoop werk. Je hoeft niet meer eerst het meubelstuk af te nemen, in te oliën en daarna weer af te nemen. Met een kant-en-klaar doekje ben je in één keer klaar. De kant-en-klare schoonmaakdoekjes zijn er in vele merken en je koopt ze in iedere supermarkt.

Huur een schoonmaakhulp

Heb je een drukke baan en echt geen tijd voor het huishouden? Of heb je gewoon een grondige hekel aan schoonmaken? Je kunt overwegen het uit handen te geven. Neem bijvoorbeeld een hulp in de huishouding in dienst. Dat kan natuurlijk alleen als je daar de financiële mogelijkheid voor hebt. Maar je kunt ook klein beginnen. Zet een advertentie in de plaatselijke supermarkt en vraag naar een schoonmaakhulp voor een paar uurtjes per week of één keer in de twee weken. Veel studenten zoeken een bijbaantje. Hang een oproepje in de scholen voor voortgezet onderwijs. Dan hoef je niet veel geld uit te geven en heb je toch met regelmaat een schoon huis.

Bedenk van tevoren wat de schoonmaakhulp moet doen. Wees realistisch en overlaadt de hulp niet met klussen die niet allemaal gedaan kunnen worden in een bepaalde tijd. Ga zelf eerst wat klussen doen en neem de tijd daarvan op. Je kunt nu beter afspreken wat je gedaan wilt hebben en in hoeveel tijd dat moet gebeuren.

Je kunt ook kiezen voor professionele hulp. Je vindt de adressen via het internet. Het voordeel is dat je geen problemen krijgt met de belastingdienst en je kunt klagen als je het werk niet goed gedaan vindt. Als je schoonmaakster verhinderd is te komen door ziekte of iets anders, regelt het bureau een ander. Zo blijft de continuïteit gewaarborgd. Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën wil per 2010 de professionele schoonmaakhulp goedkoper maken door het btw-tarief van 19 procent naar 6 procent te verlagen.

De belastingdienst heeft de regels over zwartwerken aangepast. Wees gerust als je een schoonmaakhulp in dienst neemt. Je hoeft als opdrachtgever geen aangifte van het inhuren van een schoonmaakhulp bij de belastingdienst te doen. Dat betreft overigens alleen klusjes die je zelf ook kunt doen, maar aan anderen overlaat. De schoonmaakhulp dient dat wel zelf te doen.

Milieuvriendelijk boenen

Schoonmaakmiddelen zijn over het algemeen niet goed voor het milieu omdat ze agressieve en schadelijke stoffen bevatten. Zo bevat bleekwater chloor. Als je begaan bent met het milieu kun je beter kiezen voor alternatieven.

Groene schoonmaakmiddelen

Gebruik geen schoonmaakmiddelen waar chloor in zit. Je kunt aan de verpakking van schoonmaakmiddelen zien of deze schadelijke stoffen bevat. Kies liever voor een natuurlijke zeep of allesreiniger. Hardnekkige kalkaanslag verwijder je prima met azijn. In plaats van chemische ontstoppingsmiddelen kun je voor sodakorrels kiezen. Giet hier heet water over heen voor het ontstoppen van een verstopte afvoer. Koop groene schoonmaakmiddelen. De keuze in milieubewuste schoonmaakmiddelen wordt steeds uitgebreider. Je vindt ze nu ook steeds meer in de supermarkt.

Gebruik niet teveel schoonmaakmiddel

Als je de gebruiksvoorschriften op de verpakking van schoonmaakmiddelen, wasmiddelen en wasverzachters aanhoudt, gebruik je nooit teveel en doe je er langer mee. Gebruik liever iets minder en houdt er rekening mee dat veel producten tegenwoordig steeds geconcentreerder zijn samengesteld. Je hebt er dus steeds minder van nodig.

Ventileren voor frisse lucht

Zet af en toe je ramen lekker tegen elkaar open. Zo komt er frisse lucht in je woning. Zorg dagelijks voor een goede ventilatie van je huis om verontreiniging door aanwezigheid van huisdieren, vuilnis en verbrandingstoestellen te voorkomen. Te veel vocht kan leiden tot schimmelvorming en schade aan muren en plafonds.

Microvezeldoekjes

Gebruik microvezeldoekjes. Microvezeldoekjes zijn in alle supermarkten verkrijgbaar. Het zijn doekjes die heel lang mee gaan en je hebt er weinig of geen schoonmaakmiddel voor nodig. Lees de verpakking goed, want ze mogen bijvoorbeeld niet met wasverzachter worden gewassen.

Afval scheiden

De meeste mensen scheiden hun afval. Je kunt op veel plaatsen nu ook plastic afval inleveren. Als je producten koopt, kun je de keuze ook laten afhangen van het verpakkingsmateriaal.

Opbergruimte

Goed opruimwerk staat en valt met opbergruimte. Als je de zaken goed georganiseerd wilt opbergen, moet je daar rekening mee houden.
Om de juiste opbergruimte te maken, moet je eerst weten welke spullen je gebruikt of nodig hebt. Lees je bijvoorbeeld veel boeken, dan is een boekenkast nodig. Of luister je veel naar muziek? Dan bieden cd-rekken uitkomst.

Daarnaast is de plaats van de opbergruimte belangrijk. Je bergt spullen sneller op als ze op een logische plaats horen. De boekenkast kan daarom maar beter dichtbij je luie stoel staan. Sleutels kunnen het best in een kastje dichtbij de deur worden opgeborgen. Daar is ook de kapstok die tevens ruimte biedt voor mutsen en wanten. Ook is het handig om de spullen per soort bij elkaar te houden. Papieren administratie past in een bureau waar ook je computer of laptop staat.

Er is veel verschil in bergruimte. Er zijn kasten, planken en dozen. Je kunt hiermee dus erg creatief zijn. Het is een open deur, maar dichte kasten ogen opgeruimder dan open kasten of planken. Maar je kunt de planken weer vullen met mooie gedecoreerde kartonnen dozen waar je een label aan hangt met wat er in zit. Dat hangt helemaal van je smaak af. Opbergruimte hoeft beslist niet saai te zijn.

Prop niet teveel opbergruimte bij elkaar. Door gebruik te maken van ruimte, creëer je meer overzichtelijkheid. Houdt het bij voorkeur bij rustige kleuren. Als je gebruik maakt van zwevende planken, kies dan voor dezelfde kleur als de wand. Ze vallen zo minder op. Kies liever voor één of twee lange planken dan een heleboel boven op elkaar. Lange planken benadrukken de lengte van de wand. Als je de opbergruimte vooral laat aansluiten aan je smaak, zul je er met meer plezier ook daadwerkelijk gebruik van maken.

De opruimcoach

Soms kan het niet willen of niet kunnen opruimen een psychische oorzaak hebben. Het verlies van een dierbare, een baan, of gezondheidsproblemen kunnen de reden zijn dat je er geen zin meer in hebt. Om jezelf weer op te peppen of aan te moedigen kun je de hulp in schakelen van een opruimcoach. Dat kan ook als de boel om je heen zo is verslonst, dat je niet meer weet waar je moet beginnen.

De opruimcoach is een deskundige op het gebied van schoonmaken en opruimen. De opruimcoach kun je inhuren als je niet meer weet hoe je de zaken moet aanpakken of in de hierboven vermelde omstandigheden. De opruimcoach gaat de boel niet voor je opruimen maar helpt je in de vorm van advisering. Je kunt het meer zien als een workshop waarbij je het hele huis onder handen neemt. Vaak is de opruimcoach ook adviseur op het gebied van (administratieve) organisatie en interieur.

Er zijn vele soorten opruimcoaches. De één adviseert alleen over hoe op te ruimen. De ander helpt daadwerkelijk een handje mee. Het kan zijn dat alleen de administratieve rompslomp wordt aangepakt, maar het kan ook een aanpak worden van zolder tot kelder. Je kunt vaak met meerdere mensen een workshop volgen. Ook kun je een opruimcoach aanhouden voor verdere begeleiding, maar je kunt hem of haar ook inhuren om een nalatenschap te organiseren. Kortom, je kunt beter eerst wat informatie over de precieze werkwijze inwinnen. Dan kun je daaruit je keuze maken voor de persoon die je in jouw situatie het beste van dienst kan zijn.

Veilig schoonmaken

Met sommige schoonmaakmiddelen moet je goed oppassen waar je ze bewaart en hoe je ze gebruikt. De fabrikant geeft op de verpakking aan waar je op moet letten als je het product gebruikt. Veel consumenten lezen deze informatie niet. Maar sommige producten bevatten gevaarlijke stoffen die schadelijk kunnen zijn als je ze inademt. Luchtverfrissers bevatten bijvoorbeeld schadelijke stoffen. Gebruik deze producten met mate en ventileer bij gebruik de ruimtes goed.

Kinderen vinden al die flesjes en tabletjes machtig interessant. Houd hier rekening mee bij het opbergen van schoonmaakmiddelen. Deze producten worden vaak ook nog eens in vrolijk gekleurde verpakkingen verkocht zodat ze nog eens extra verleidelijk worden voor kinderen. Ze stoppen van alles in hun mond en lopen al snel het gevaar om vergiftigd te worden. Daar is overigens slechts een kleine hoeveelheid voor nodig.

Emmers heet sop onbewaakt in de buurt van kinderen laten, kan ook voor de nodige problemen zorgen. Vertel je kind al op jonge leeftijd dat sop voor het schoonmaken van het huis erg heet is en dat ze er niet aan mogen komen. Herhaal het iedere keer weer. Kinderen onder de twee jaar onthouden dit nog niet.

Bepaalde was- en schoonmaakmiddelen bevatten ingrediënten die allergische reacties kunnen opwekken. Meestal zijn parfums en conserveermiddelen de boosdoeners. Andere irriterende producten voor de luchtwegen zijn producten met ammonia, azijnzuur en onderhoudsmiddelen voor meubels en leer. In toiletreinigers, chloorbleekmiddelen, gootsteenontstoppers en ovenreinigers zitten bijtende middelen die bij direct contact met de huid een irriterende, soms bijtende reactie kan veroorzaken. Gebruik bij deze producten altijd goede huishoudhandschoenen.

Een chloorbleekmiddel mag je nooit mengen met een zuur schoonmaakmiddel, omdat hieruit bijtend chloorgas kan ontstaan met verstikkingsgevaar. Gebruik dus nooit chloor in een toiletpot waar een wc-blokje in hangt. Chloor laten inweken in de wc-pot is misschien fris, maar doe het liever niet. In combinatie met urine kan dezelfde chloorgas ontstaan.

Verdien aan rommel

Opruimen brengt niet alleen orde in de chaos, het kan je ook geld opleveren. Gooi de rommel op zolder niet meteen weg, maar biedt het te koop aan via advertenties. Je kunt dat in de lokale kranten doen, maar ook het internet heeft verschillende sites waar je de spullen gratis kunt aanbieden.
Marktplaats is een site die door veel mensen wordt bekeken, net als Tweedehands.net. Maar er zijn er nog veel meer.  Gooi je boeken niet weg. Je kunt je boeken ook weer verkopen via de websites waar je de andere spullen te koop zet, maar je bereikt je doelgroep nog beter als je de boeken te koop aanbiedt via bol.com. Oude mobieltjes kunnen geld opbrengen via verschillende websites. Vergelijk sites als Zonzoo.nl, Verkoopjetelefoon.nl, Cash4mobile.nl, Leverjegsmin.nl enzovoorts.

Overtollige kleding kun je verkopen aan winkels die ze weer tweedehands in de verkoop doen. Vooral merkkleding kan zo nog flink wat opleveren. Je kunt overtollige kleding ook schenken aan een goed doel. Je vindt de adressen van goede doelen via het internet.

Heb je spullen uit je kraampakket niet meer nodig? Doneer ze aan het goede doel. Stichting Baby Hope zamelt kraampakketten in voor kraamprojecten in Afrika, Zuid-Amerika en Oost-Europa.

Oude apparaten kun je laten ophalen door recycle handelaars. Je hoeft zo zelf niet te sjouwen, dus dat levert je dan op die manier weer voordeel op. Soms krijg je zelfs een kleine vergoeding.

Bij het opruimen kom je misschien oude, verlopen cadeaubonnen tegen. Gooi deze niet weg. Aanbieders zetten op de bonnen een uiterste inleverdatum, maar wettelijk mag dat niet. Het is namelijk een waardepapier waar ooit eens voor is betaald. Je kunt daarom te allen tijde met de bon naar de winkel om er alsnog gebruik van te maken. Vind je dat teveel gedoe? Doneer hem dan aan het goede doel. De stichting Doneerkadobon verzamelt verlopen cadeaubonnen, ruilt ze bij de uitgever in voor geld en doneert de opbrengst aan het goede doel. Het geld gaat naar organisaties die zich inzetten voor verbetering van de levenskwaliteit van kinderen in binnen- en buitenland.

Tips & Reacties

Deel je eigen tip over schoonmaken

En maak kans op een cadeaubon ter waarde van € 25!